-->

MY FOLLOWER

Pages

Tuesday, June 19, 2007

merawat chicken pox

 
Berkenaan dengan chicken pox:
 
  1. Bila seseorang kena chicken pox, virus tersebut akan menurunkan antibodi orang-orang disekeliling, tu yang senang jangkit, same goes to H1N1 juge.
  2. Chicken pox boleh dikira mengikut hari, 7 hari akan berkurang, 10 hari akan clear. Same goes H1N1, if orang tu boleh survive dalam masa 7 hari, meaning, boleh sembuh.
  3. Selepas 2 minggu (pesakit tersebut kena chicken pox) barulah kita boleh tau anda di jangkiti chicken pox atau tidak
  4. Demam chicken pox mengambil masa 2 hari/3hari sahaja, sekiranya ianya berterusan, kemungkinan terdapat jangkitan lain disebabkan antibodi yang rendah.. jadi cepat2 jumpa doctor mintak antibiotik ye.
Info yang disuntik dari http://www.bengkungmoden.com
 
Antara cara merawat demam campak pula ialah :
 
  1. Rawatan dan ubatan dari klinik. Untuk mengurangkan gatal doktor biasanya akan bagi ubat sapu. Tapi untuk kes demam campak yang baru nak menjadi - contohnya ruam dan bintik-bintik merah baru keluar 4 ke 10 biji, anda boleh segera ke klinik dan dapatkan anti viral. Anti viral ini boleh membantu mematikan virus di dalam badan yang telah dijangkiti. Tapi kalau ruam dah keluar banyak, anti viral ni dah tak boleh membantu lagi.
  2. Untuk rawatan kaedah tradisional, boleh mandikan anak dengan daun semambu. Caranya ramas daun ni dalam sebaldi air dan mandikan seperti biasa. Daun semambu juga boleh digunakan untuk melapik tilam anak yang terkena demam campak dan juga boleh di tumbuk halus dan disapu ke seluruh badan. Biasanya kaum India yang banyak tanam pokok semambu ni kat rumah dan juga di kuil mereka. Daun semambu juga dikenali dengan nama daun Neem (pernah nampak ubat gigi neem? ha.. gambar kat kotak ubat gigi tu lah daun semambu :) )
Teringat pesan orang-orang tua, elakkan mereka yang kena chicken pox dari terkena hujan sebab takut parutnya jadi berlekuk dan hitam.
 
 kredit tuk website NI
 

No comments: