-->

MY FOLLOWER

Pages

Monday, July 01, 2013

jangan jadi anak derhaka!!

Dunia sekarang ni mungkin dah terlalu moden sehinggakan manusia menjadi alpa dan lupa segala2nya..kalau dulu2, anak2 paling takut ngan ibu bapa..nak kuar rumah pun minta izin n semestinya x tentu lagi lulus ke idak permohonan kita nak kuar tuh..tapi dgn didikan tegas tapi mesra tu lah yang menjadikan kebanyakkan anak2 seorang 'manusia' yang cintakan Allah dan hormat orang sekeliling..Tapi kini, dunia dah berbeza..anak2 pun dah menjadi semakin kurang hormat dgn ibu bapa..buat endah x endah jer..ckp pun siap tengking2 mcm ckp ngan kengkawan jer.

 
 Chik as pernah pergi satu pasaraya ni, n ada seorang ibu dan seorang anak lelaki..Waktu tu nak bayar di kaunter,n chik as berada lebih kurang selang 2 orang dari mereka. Ntah mcm mana ketika nak bayar mungkin si ibu ni duit x cukup dgn barang yang nak dibeli tu.Kebanyakkan barang tu adalah barang si anak, kalau tgk daripada pandangan chik as ler..Tanpa mengira orang yg ada kat situ, si anak tu marah2 n herdik mak dia di depan kami semua..dia marah sbb mak dia tak bawak cukup duit tuk bayar semua benda tu..Yang herannya apasal dia tak bayar sendiri kan..sian chik as tgk si ibu tu, dok tercari2 dalam bekas dompet kecik dia tu..sedey sangat kami yg berada di sekeliling tu tengok.Cashier tu pun tak terkata apa2, bila tgk keadaan mcm tu..mungkin dia pun terkejut..Makin lama suara dia makin tinggi marahkan ibu dia tuh, n si ibu ni diam jer sambil dok minta maaf kat anak dia.Suasana jadi sunyi n dgr sore si anak tu jer dok marah2 mak dia.Tapi mungkin orang pun makin geram, ada sorang dua lelaki n ada sorang makcik ni dtg ke kaunter n kat situ berlaku pertengkaran sikit..dioarang marahkan si anak tu tapi yg peliknya, si ibu plak yg pertahankan si anak dan suruh dioarang jgn masuk campur..n kemudian diaorang blah mcm tu jer..chik as ngan kawan chik as masa tu terkedu..tak sangka apa yg kami tengok tu dah mcm drama..mmg selalu kita tgk jer kat dalam tv, tapi x sangka boleh terjadi dalam realiti..walaupun dah 8 tahun perkara tu berlaku..chik as sentiasa terfikir, apa perasaan si anak tu sebenarnya?? n kenapa tindakan ibu dia sebegitu???Chik as ada bertanya pada mak chik as, kenapa ibu dia x marah pun tindakan anak dia mcm tu??


Mak chik as ckp " seorang ibu,  x sanggup menjatuhkan maruah anak dia di depan orang kerana bagi seorang ibu anak adalah segala2 nya.."..chik as tak berapa faham lagi masa tu..maklumlah chik as x kahwin lagi..n kini baru chik as faham apa maksudnya..mmg betul, seorang ibu x sanggup menjatuhkan maruah anak depan orang, tapi si anak sanggup merendahkan maruah si ibu depan orang..mashallah..takut jer dengar kan.baru2 ni pun kita dgr pelbagai kisah 'anak derhaka' ni n paling latest kes Afiq Muaz..n kalau sesaper yg tak tahu,sila tanya pakcik gugel yer kengkawan..he..he..pada chik as, marilah kita berdoa agar kita dijauhkan sikap tu..insyaallah..







2 comments:

Deqla Manjew said...

citer dah lama..tp xtau apa kesudahan mereka ni kan... wlu camne pun ibu tetap ibu yg melahirkan.. berdosa besar kalo derhaka..

gadisworld said...

tu ler deqla..sedey kan bila ada citer2 mcm ni..