-->

MY FOLLOWER

Pages

Monday, July 30, 2012

pengantin muda 14 & 16 tahun


chik as tak tahu nak cakap apa..sememangnya perkahwinan adalah sesuatu ikatan yang suci dan dituntut dalam Islam untuk mengelakkan berlaku kemaksiatan.Akan tetapi, kehidupan selepas berkahwin adalah sesuatu yang berbeza dan berlainan sama sekali. Perkahwinan ni sebenarnya adalah tanggungjawab..

Chik masih ingat lagi, arwah tok chik as pernah bercerita dulu.Tok chik as berkahwin ketika berumur 13 tahun dan arwah Wan pula 39 tahun..errm, jauh kan jarak umur.Tapi mungkin sudah jodoh..n arwah tok pernah cerita, masa berkahwin dulu mmg tok chik as tak tahu apa2 langsung bab kahwin ni(budak2 skrg ni tak naif dah mcm dulu).N masa tu juga, tok chik as masih lagi bermain anak patung bersama2 anak jiran dan soal masak memasak, arwah Wan yang buat..bab suami isteri plak, mmg tak der sbb tok masa tu masih belum baligh lagi n masih bermain mcm kanak2 yang lain walaupun sudah menjadi isteri orang.Sehinggalah tok baligh barulah Tok tahu apa itu tugas isteri dan baru ler buat tugas2 rumah.Rumahtangga tok dan wan bahagia ke akhir hayat..

Tapi itu cerita orang dulu2, dan memang perkahwinan di umur 13-14 tahun mmg suatu kebiasaan, tapi kini ianya agak janggal dan di luar kebiasaan.Chik as pun tak tahu nak rumus mcm mana..apa yang chik as harapkan pada kedua2 pengantin muda ni, jalanilah rumahtangga dengan baik dan jalankan peranan masing2 dgn penuh tanggungjawab.

11 comments:

LYAfrina said...

dah jodoh dia org kan.. tp blh ke berkahwin smasa sekolah ye???

lya dulu pon kawena wl..tp..xdela umur belasan thn.. tp msa blaja lg la..sem 5.. umur baru 21 thn.. hihi.. jodoh awl.

gadisworld said...

Chik as pun x tau samaada leh kawin awal..tp rarasanya 16 tahun dh dibenarkan khwin.14 tahun tu bg chik as mudaa sangatt

Wanieys said...

kawin muda kn minta permission mahkamah dulu kan..dh jodoh diorang doakan jer la yg terbaik

Chic Na said...

kalo ikutkan memang terlalu awal sbb sekolah pun tak abis lagi. tp dah jodoh diorang kot. tp memang muda lah. ;)

Eza Boom Boom :) said...

doakan mereka berjodoh sampai ke syurga.. InsyaAllah. Amiin..

gadisworld said...

waniey, chik as pun tak pasti bab2 tuh..tapi mereka dah lakukan perkara yang baik..jadi kita doakan mereka bahagia ke akhir hayat.

gadisworld said...

chic Na, tu ler pasal..dah jodoh awal kan..:)


eza, aminn..

Rai said...

pendapat saya..dari dia terdedah kepada maksiat baik jugak dikahwin kan..tapi kena bagi diorang faham tanggungjawab masing2 dalam rumahtangga..

Deqla manjew said...

dah jodoh depa.. biaq p laaa... eh dah mcm tajuk entri deqla pulak deqla komen ni...ada gak citer psl depa ni kat blog hari tu.. hihi

aReLaN said...

dah jodoh mereka kan. yang penting moga berkekalan bahagia hingga ke akhir hayat.

9n0L4 said...

moge matanglah melayari alam rumahtangga.